Friday, April 20, 2012

[ monthly check up. 34 weeks ]

sila rajin untuk update pasal check up baby dan mengenangkan buffered earnings ada 3. hikhikhik.


18 april 2012.

malam sebelum hari terakhir ncik M masih kerja malam jadi aku pikir masuk ofis dulu la. hari sebelum 2 aku takde di ofis sebab kursus sehari jadi kesian pulak mengingatkan bos yang meeting pagi 2. ncik M jemput aku di ofis jam830, itu pun menunggu sebab dah setel urusan dengan bos dulu. kesian dia dalam mengantuk-mengantuk lepas kerja pun gigih jugak meneman ke klinik. 

sampai klinik jam 9.07 dapat nombor giliran 9. alhamdulillah tak la lama menunggu walaupun sampai lambat sikit. kebetulan memang tak ramai hari ni. temankan ncik M breakfast dan masuk klinik semula dalam jam 9.30 kebetulan giliran aku untuk apa lagi.. check blood pressure, normal. timbang berat badan, ngam-ngam 65 kg. so berat aku naik 2.7 kg dari check up lepas. huwaaaaaaaaa aku dah agak dah berat naik banyak sebab sebulan ni memang aku tak skip makan malam pun. takut ok berat naik banyak ni. kemudian, check air kencing nasib baik masih normal.

masuk bilik doktor fatimah je.

macam biasa, 'suria apa khabar?' 

aku memang plan nak tanya banyak soalan. hihi.

'khabar baik cuma doktor kenapa pinggang dan sakit belakang saya sakit sangat?'. memang aku perasan sejak akhir-akhir ni memang ketara sangat sakit.

jawapan doktor. 'sakit pinggang 2 memang akan dialami oleh ibu-ibu mengandung terutama bila dah baby makin besar. sambil-sambil 2 doktor fatimah tunjuk gambar bawah ni. 'bila baby makin besar akan menolak tulang belakang kita.'



siyes, aku rasa aku mengalami sakit pinggang dan sakit belakang yang sangat teruk selepas aku buat soal siasat dengan orang lain yang berpegalaman mengandung. sekadar sakit 2 ada tapi takde la sampai bunyi kruk krak dan bangun-bangun dari kerusi akan ambil masa beberapa minit sebelum berjalan. sebab kalau terus jalan aku akan rasa tulang pinggul aku ni ngilu sangat. :( so, doktor bagi ubat kurangkan sakit pinggang. ok ok sambung cerita check up.

doktor fatimah belek-belek details check up aku dengan misi tadi. semua ok kecuali berat. doktor tegur berat naik banyak sangat. hampir 3 kg. huwaaaaaaaaaa pertama kali kali ok doktor tegur. doktor cakap dah hujung-hujung kehamilan ni dah tak boleh naik banyak sangat. lagipun aku ada sejarah keluarga ada darah tinggi, risiko untuk kena darah tinggi kalau berat naik berlebihan. sedih ok. 2la mentang-mentang bulan lepas naik 1.5 kg aku balas dendam makan, malam pun belasah makan nasi. lepas ni kena kembali diet asal. :( :( 

masa untuk ultrasound baby. makin besar makin susah kita tengok dia. hampir kena himpit dengan uri dah hehe. doktor tunjuk mulut dia, tangan mesti atas kepala hehe. heart beart normal. air ketuban pun normal. position pun normal. alhamdulillah. sambil-sambil scan 2 aku tanya doktor satu soalan. 'doktor, kalau baby macam menendang tanpa henti dalam kadar masa sama je. tuk tuk tuk tuk bunyi dia. dia buat apa?' hahaha. dah lama aku confius. doktor cakap, 'baby is hiccup! atau sedu'. comelnyeee nasib baik tak dengar bunyi hic hahaha. patutla aku pelik senada je pergerakan dia. tapi baby sedu pun terasa sangat ketukan dia ni kan pulak kalau dia bergerak. hihi.

ok. ok. sambung balik. masa untuk ukur badan baby pulak. lilit kepala 34w4d, panjang tangan 34w6d, panjang kaki 33w6d. cross section body untuk tahu berat baby dan doktor cakap average normal ialah 2.3-2.4 kg. so berat baby sekarang ialah 2.39 kg. normal tapi risau jugak sebab cepatnya dia besar hahahaha. 2la tak kontrol makan lagi huahuahua. dari mula mengandung aku cuba kawal makan sebab aku paling takut baby besar sangat, aku besar takpe. baby, please keluar awal !! HAHAHAHAHA.

btw, hari ni baby 35 weeks already! weeee. next appointment jumpa doktor fatimah lagi 2 minggu. tak sabar!



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...