Wednesday, March 7, 2012

[ entering 3rd trimester ]

syukur alhamdulillah. rasa syukur yang tak pernah putus sepanjang 7bulan mengandung. i'm happy mama! :)
  • setakat ni masih elok tanpa alahan. bila dah masuk 5bulan aku dah kurang rasa penat. tak ada la terus melepek je lepas balik kerja. malam paling lewat aku tido pun dalam kul11-12.
  • sepanjang aku mengandung, aku dikurniakan kesihatan baik je. takde demam-demam, selesema, batuk. kejang kaki pernah sekali dua itu pun sebab aku tido hanya beralaskan comforter. tak boleh sejuk sangat kot. terus tak buat dah. 
  • orang cakap ibu mengandung mudah kena sembelit. aku pernah jugak hampir-hampir sembelit, sampai keluar darah jugak la. doktor cakap tanda-tanda nak sembelit jadi banyakkan minum air dan makan buah hari-hari alhamdulillah pembuangan sekarang lancar je hehe.
  • kadang-kadang rasa segalanya macam biasa. kadang-kadang rasa lebih segar dari sebelum mengandung. kadang-kadang aktif sangat buat kerja sampai selamber je main bongkok-bongkok lupa tengah bawak perut. :P
  • sejak masuk 6bulan, baby dah pandai mengeras. aku tak tahu baby tengah buat apa masa mengeras. tapi rasa macam kejang dan menegang je perut ni. tengok-tengok perut dah senget sebelah. usap-usap nanti baby kembali asal hehe.
  • sejak masuk 6bulan jugak baby dah menendang pelbagai sudut. dulu rasa cuit-cuit belah kanan bawah perut je, sekarang kejap kanan pinggang, kejap kiri pinggang, kejap kat pusat, kejap kat bawah dekat ari-ari. tengah borak-borak dengan ncik M lagi kerap dia menendang, nak join mama abah dia kot. hehe.
  • aku suka makan bubur manis. semua jenis bubur aku ni la. mak dengan mak mertua tahu sangat dengan aku. kalau datang rumah mesti dorang buatkan bubur. siap tapau lagi buat simpan dalam peti ais. hihi. kalau telampau teringin aku buat sendiri. boleh makan banyak-banyak. :P
  • bila cerita bab makan ni memang dah sedia tak ada masalah tapi bahaya sebab aku takut berat naik mendadak. aku cuba displin kan diri, pepagi breakfast bihun goreng rasa macam kurang karbohidrat sikit, sikit la hehe. beli kuih seketul atau buah buat alas lapar sebelum lunch. lunch, makan nasi separuh lauk kena ada sayur. dinner, selalunya hari kerja jarang makan nasi cuma kuatkan diri makan buah kadang-kadang sampai 3biji hahaha. ncik M pun memang jarang makan nasi malam. kalau lapar sangat makan berat sebelum malam. aku perasan, malam memang lagi cepat lapar jadi sebut kat mulut jela minum susu dan air banyak-banyak dan terus tido hehe. tapi kalau nak naik, naik jugak. huahuahua.
  • aku ni kategori seorang cerewet membeli barang. kawan-kawan rapat aku tahu la perangai aku ni. sejak mengandung lagi kuat cerewet aku ni, pilih barang baby dalam sakit-sakit kaki 2 aku boleh berdiri berjam-jam satu tempat memilih yang mana satu. dah tanya ncik M kejap lagi tanya balik soalan yang sama. :P
  • sakit pinggang yang makin berleluasa. kadang-kadang ok tapi aku tak boleh duduk terlalu lama memang sakit sangat pinggang ni macam nak tercabut dua hahaha.
  • kerja rumah dah ok sikit. rajin sikit la dari mula-mula mengandung dulu. memasak masih menyeronokkan cuma jarang la, cakap malam cuba jangan makan nasi kan jadi weekend je la.
  • masih memandu seperti biasa tapi sekitar putrajaya, cyberjaya tapi sejak mengandung paling tak suka isi minyak kereta, kadang-kadang biar sanggup lampu liplap berhari-hari. tunggu juga ncik M isikan lepas 2 isi penuh siap-siap. pam tayar pun sama. rasanya sejak mengandung tak pernah mengepam tayar lagi hahaha. kesian betul kereta terbiar. tahu-tahu sampai ofis, sampai rumah hehe.
  • tido masih lena walaupun perut dah berat bila pusing kiri kanan haha tapi sebelum tido kena pastikan sekurang-kurangnya 4 biji bantal bagi mengelakkan aku tido terlentang hihi. 
tinggal 12 minggu je lagi or mungkin kurang. harap baby baik-baik je duduk dalam perut mama dia sampai keluar nanti. masalah masa mengandung memang macam-macam tapi kalau boleh jangan la teruk-teruk hehe. sebelum terlupa aku nak share sesuatu. petang semalam ada town hall session bersama Tan Sri KSN, kebetulan aku duduk depan sekali. tahu tak? selesai majlis je, dia turun stage terus tegur bila duedate aku? boy or girl? anak pertama? terkejut ok. aku jawab soalan dia. dia cakap boy or girl yang pertama kita tetap akan syukurkan. dan bulan lepas, aku ada hadir kursus sehari Prof Madya Dr Harlina Halizah Siraj. pernah teringin nak jumpa dia. rezeki jugak. seronok sangat dapat macam-macam ilmu dari dia. dan masa habis kursus dia tegur bila duedate aku? terus rasa berdebar-debar. excited! haha.  

kenapa aku cerita sebab aku rasa happy orang-orang 'somebody' ni tegur duedate mak buyong ni. berharap baby pun dapat tempias-tempias orang-orang 'somebody' ni. seorang ibu mesti nak yang terbaik je untuk anak dia kan walaupun masih dalam perut hehe. semoga dipermudahkan perjalanan kami seterusnya. amin. :)



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...