Tuesday, December 15, 2009

[ ingatan sendiri ]

Mimpi adalah mainan tidur tetapi kadang-kadang mimpi memberi alamat atau petanda kepada seseorang tentang sesuatu perkara yang bakal terjadi di sekeliling mereka. Sekiranya kita mendapat mimpi yang baik, kiranya gembiralah kita. Dan sekiranya mendapat mimpi yang buruk, tentu kita tentu kita merasa tidak senang duduk. Oleh itu, ambillah wuduk sebelum tidur dan bacalah ayat Al-Quran. Ikutlah sunnah Rasulullah S.A.W yang telah diajar oleh Baginda untuk umat-umatnya semoga tidur kita dirahmati Allah Yang Esa.

Rasulullah adalah teladan kita, seluruh kesehariannya adalah panduan kita ikut. Dalam ‘terjaga’ atau terlelap sekalipun.

“Rasulullah shallahu’alahi wasallam biasanya tidur di awal malam dan bangun di akhir malam untuk melaksanakan sholat” (HR. Muttafqu’alaih)

Intropeksi diri menjelang tidur. Seorang muslim hendaknya selalu berintropeksi diri menjelang tidur tentang apa yang telah dilakukan selama sehari. Jika ada yang baik hendaknya segera mengucapkan “Alhamdullilah”. Jika sebaliknya, hendaknya segera beristigfar dan bertaubat. segera tidur tidak bergadang disunahkan berwudhu terlebih dulu sebelum tidur serta mengiring ke kanan ketika tidur. Menjelang tidur, disunnahkan membersihkan tempat tidur dengan tiga kali sapuan. “Jika engkau hendak menggunakan tempat tidur, maka sapulah atau kibaskanlah dulu, kerana siapa tahu ada sesuatu di baliknya”. Dan dalam riwayat lain, “tiga kali”. (HR. Muttaqun’alaih)dimakruhkan tidur dengan tertelungkup, ” Tidur terlungkup itu merupakan kebiasaan penghuni neraka”. (HR. Ibnu Majah)membaca ayat kursi dan akhir surat Al-Baqarah serta surat Al-Ikhlas, Al-Falaq, dan An-Naas. Membaca do’a-do’a yang dicontohkan Rasul.

  • Jika anda bermimpi gagal dalam cinta, bertanda akan bisa mengatasi apa yang dibutuhkan kekasih anda.

  • Jika anda bermimpi menemui atau ditemui oleh kekasih anda menandakan anda akan dikurniai pekerjaan mulia dan tinggi.

aku gugel, ni sahaja yang aku jumpa. adakah ia saling berkaitan dengan makna mimpi aku? dalam setiap doa aku, aku harapkan ia memberi petunjuk yang baik. amin. insyaAllah.


:: dah xmimpi lagi.. ::

2 comments:

mawar_berduri said...

Cik su,
mimpi ape ni ? tak citer pun mimpi ape ? mimpi jumpe kekasih hati ke?..huhuh

[k.u.y.a] said...

kekasih hati kena rampas. huhu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...